Apiterapie, Fitoterapie si Aromaterapie

Statutul ASOCIAŢIEI „SOCIETATEA ROMÂNĂ DE APITERAPIE, FITOTERAPIE și AROMATERAPIE”

În conformitate cu dispozițiile Ordonanței nr. 26 din 30 ianuarie 2000, astfel cum a fost republicată în Monitorul Oficial nr.39 din 31 ianuarie 2000, cu modificările ulterioare, a Legii nr.69 din 28 aprilie 2000 cu modificările ulterioare, în temeiul art.17 lit. l din Statutul în vigoare al Asociației, cu modificările ulterioare din Legea nr. 246/2005 pentru aprobarea Ordonanţei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociații și fundații, s-a întocmit prezentul statut ce cuprinde prevederile referitoare la organizarea și funcționarea Asociației, prevederi ce se completează cu dispozițiile cuprinse în actele normative enumerate mai sus.


Capitolul I. Denumire, formă juridică, scop și obiective

Art. 1.

Denumirea Asociației este „SOCIETATEA ROMÂNĂ DE APITERAPIE, FITOTERAPIE și AROMATERAPIE” (S.R.A.F.A.)

Art. 2.

S.R.A.F.A. este persoană juridică română de drept privat, organizată ca asociație profesională multidisciplinară cu caracter științific și educațional, neguvernamentală, apolitică, nonprofit.

Art. 3.

3.1. Sediul S.R.A.F.A. este in Comuna Crângurile, Satul Pătroaia Deal, nr. 126, județul Dâmbovița.

3.2. Sediul S.R.A.F.A. va putea fi modificat pe baza hotărârii Adunării Generale ordinare, care este competentă să decidă și cu privire la constituirea de filiale în București sau în alte localități din România, în conformitate cu reglementările legale în vigoare.

Art. 4.

4.1. Durata de funcționare a S.R.A.F.A. este nelimitată.

4.2. Durata de funcționare a S.R.A.F.A. poate fi redusă, în condițiile prevăzute de lege şi de prezentul statut.

Art. 5 Asociația se constituie cu scopul de a contribui la:

  1. Perfecționarea practicii medicale, cercetării medicale și învățământului medical în vederea optimizării sistemului de asistență medicală și a îmbunătățirii stării de sănătate a populației din România, prin utilizarea profilactică și terapeutică a produselor stupului de albine, a plantelor medicinale și a extractelor lor, precum uleiurile volatile sau gemoderivatele.
  2. Informarea și discutarea problemelor de sănătate cu publicul și alte organisme neguvernamentale sau guvernamentale implicate în ameliorarea stării de sănătate a populației, care privesc apiterapia.
  3. Elaborarea unor strategii specifice în colaborare cu organismele guvernamentale și neguvernamentale în probleme legate de Apiterapie, Fitoterapie și Aromaterapie.
  4. Ridicarea prestigiului, reprezentarea, susținerea și promovarea intereselor profesionale științifice precum și protejarea activităților atât pe plan intern cât și internațional a api-fito-aromaterapeuților.

Art. 6.

În vederea realizării scopurilor pentru care a fost înființată, S.R.A.F.A. are următoarele obiective:

  1. Participă și dezvoltă programe și proiecte de cercetare științifică în domeniul Apiterapiei, Fitoterapiei și Aromaterapiei.
  2. Colaborează cu alte asociații sau instituții care pot contribui la îmbunătățirea practicii Api-Fito-Aromoterapiei în România și în lume.
  3. Organizează un sistem propriu de documentare, informare medicală și sprijinire a editării și difuzării revistelor de specialitate de apiterapie, în țară și în străinătate.
  4. Stimulează, sprijină și organizează schimburi profesional-științifice de informații și de experiență ale membrilor săi cu parteneri din țară și străinătate.
  5. Participă la elaborarea calendarului anual al manifestărilor științifice medicale organizate de societăți medicale de specialități înrudite / conexe și filiale ale S.R.A.F.A., pe care le difuzează pe plan intern și internațional.
  6. Acordă diplome, premii și alte modalități stimulative pentru activitate științifică și profesională deosebite.
  7. S.R.A.F.A., prin comisiile sale de specialitate, furnizează asistență științifică organismelor guvernamentale și non-guvernamentale solicitante, care sunt angajate în protejarea sănătății populației.
  8. Participă la activități vizând creșterea calității deontologice a actului medical api-fito-aromaterapic.
  9. Propune proiecte de optimizare a învățământului universitar și postuniversitar medical în domeniul Apiterapiei, Fitoterapiei și Aromaterapiei.
  10. Organizează, în țară, congrese naționale, conferințe, consfătuiri, simpozioane și participă, prin delegații săi, la congresele internaționale și la orice alte manifestări științifice.
  11. Organizează, împreună cu sectoarele de resort, cursuri de specializare, perfecționare și studii de documentare în țară și străinătate.
  12. Organizează ateliere de lucru și poate participa la proiecte de cercetare naționale sau internaționale.
  13. Obține si acordă burse în țară și străinătate.
  14. Decernează Premiile S.R.A.F.A.

Capitolul II. Căile de realizare a scopului și obiectivelor propuse

Art. 7 Căile de realizare a scopului și obiectivelor propuse sunt următoarele:

  1. colaborare cu instituții de stat sau private cât și cu persoane implicate în domeniul său de interes;
  2. organizare de manifestări științifice cu caracter național și internațional (mese rotunde, conferințe, simpozioane, congrese etc.);
  3. colaborare colegiala în desfășurarea manifestărilor profesionale similare (Homeopatie, Acupunctura, Ayurveda etc.) pe plan național și internațional;
  4. organizare de activități educaționale și informaționale adresate personalului sanitar și populației;
  5. susținere informațională și/sau materială a altor instituții sau persoane care lucrează în domeniul său de interes;
  6. editare de publicații specifice (prospecte, reviste, broșuri, cărți, atât în format tipărit cât și electronic (online, memory stick-uri, etc.).

Capitolul III. Patrimoniul, veniturile și cheltuielile

Art.8. Activul patrimonial al asociației se constituie prin aport în numerar și în natură, după cum urmează:

  1. taxe de înscriere;
  2. cotizații lunare sau anuale ale membrilor;
  3. sponsorizări ale unor persoane juridice române sau străine;
  4. donații sau alte ajutoare materiale acordate asociației;
  5. legate din țară și din străinătate;
  6. subvenții guvernamentale și locale;
  7. venituri realizate din vânzarea unor publicații (reviste, broșuri, cărți, memory stick-uri, etc.), din administrarea de site-uri sau diferite prestări de servicii în domeniul său de activitate;
  8. dobânzi și dividende rezultate din plasarea sumelor disponibile, în condiții legale;
  9. dividende ale societăților comerciale înființate de asociație;
  10. alte surse permise de legislația romană în vigoare.

Art.9.

Asociația poate produce și vinde produse și servicii în mod accesoriu, pentru realizarea și susținerea obiectului său de activitate.

Surplusul de venit, dacă există după vânzarea produselor și plătirea tuturor taxelor și a costurilor, va fi întotdeauna returnat în contul Asociației pentru plata cheltuielilor administrative și pentru finanțarea realizării scopului Asociației.

Nici-o parte din surplusul de venit nu poate fi distribuită niciunuia dintre membrii organelor de conducere sau de administrație, și niciunei alte persoane fizice sau juridice membră a Asociației, cu excepția plății salariilor și onorariilor stabilite.

Art.10. Cheltuielile asociației cuprind:

  1. planificarea și realizarea de proiecte utile realizării scopului Asociației;
  2. organizarea de întâlniri, simpozioane, conferințe etc. utile realizării scopului Asociației;
  3. procurarea de cărți și publicații de specialitate, din țară și din străinătate;
  4. cheltuieli cu imprimatele, tehnica de calcul, rechizitele și tipăriturile;
  5. cheltuieli cu poșta și comunicațiile;
  6. chirii și cheltuieli aferente sediului (apă, gaze, energie electrică, termică, internet, telefon, etc.);
  7. promovare și publicitate;
  8. orice alte cheltuieli utile realizării scopului Asociației şi necuprinse în prezentul statut, dacă sunt aprobate de Consiliul Director.

Capitolul IV. Membrii S.R.A.F.A. – drepturi și îndatoriri

Art. 11.

Poate fi membru al S.R.A.F.A. orice cetățean român sau străin care activează în domeniul Apiterapiei, Fitoterapie, Aromaterapiei și/sau domeniilor lor conexe.

Art. 12. S.R.A.F.A. se compune din membri titulari, asociați și de onoare:

A) Membrii Titulari sunt membri ai S.R.A.F.A. cu drepturi depline, au obligația de a plăti integral cotizația stabilită de Adunarea Generală, aleg și pot fi aleși în toate structurile S.R.A.F.A., având drept de vot deliberativ.

Pot fi: medici, cadre medicale medii, farmaciști, biochimiști, chimiști, biologi, agronomi, apicultori sau fermieri care activează în domeniul Api-Fito-Aromaterapiei, apiculturii, cultivării plantelor medicinale, obținerii uleiurilor volatile și domeniilor lor conexe, conform reglementărilor legislative în vigoare.

B) Membrii Colaboratori, au dreptul de a participa la Adunările generale, au obligația de a plăti o cotizație diminuată la 50% din cea stabilită pentru membrii titulari, dar nu pot fi aleși în structurile de conducere ale S.R.A.F.A. Pot alege și pot fi aleși în comisiile constituite în anumite domenii de interes, prin hotărârea adunării generale a S.R.A.F.A.; au drept de vot consultativ. Ei pot fi din categoriile enumerate în paragraful A) Membrii titulari, cât și:

– elevi, studenți, pensionari;

– persoane de alte profesii decât cele enumerate la paragraful A) care sunt interesate de Api-Fito-Aromaterapie sau de domeniile conexe acesteia.

C) Membrii de Onoare pot fi desemnați cu consimțământul acestora, de Adunarea generală a S.R.A.F.A., la propunerea Consiliului Director, dintre persoanele care s-au evidențiat, prin merite deosebite, recunoscute pe plan național și/sau internațional, pentru activitatea în domeniul Apiterapiei, Fitoterapiei și/sau Aromaterapiei. Nu sunt obligați la plata cotizației și la participarea la Adunarea generală; au drept de vot consultativ.

Art. 13. Dobândirea calității de membru S.R.A.F.A.

13.1. Dobândirea calității de membru titular, colaborator sau de onoare, se realizează prin completarea cererii de adeziune însoțită de actele menționate în aceasta, adresată Consiliului Director al S.R.A.F.A.

13.2. La primirea cererii, Consiliul Director are obligația discutării acesteia și comunicării deciziei sale solicitantului, în termen de 30 de zile de la înregistrare.

13.3. În cazul admiterii cererii, solicitantul are obligația achitării cotizației anuale.

13.4. În cazul respingerii cererii, solicitantul se poate adresa adunării generale a S.R.A.F.A., care va dezbate cererea în prima sa reuniune.

13.5. Stipulațiile pct. 13.4. sunt aplicabile și în situația în care Consiliul Director nu poate adopta o decizie din cauza neîntrunirii majorității statutare, caz în care are obligația de a înainta cererea spre soluționare primei Adunării Generale a S.R.A.F.A.

13.6. Dobândirea calității de membru va fi supusă ratificării primei Adunări Generale a S.R.A.F.A., ocazie cu care se va reactualiza și lista membrilor, pe categorii.

Art. 14.

S.R.A.F.A. va ține evidența tuturor membrilor săi la nivel central. Lista membrilor este un document de baza al S.R.A.F.A.

Art. 15. Membrii S.R.A.F.A. au dreptul să:

  1. Participe la Adunările generale;
  2. Participe la orice acțiune a S.R.A.F.A. conform statutului individual de membru;
  3. Aleagă și să fie aleși în comisiile de specialitate ale S.R.A.F.A.;
  4. Membrii titulari și membrii onorifici pot alege și pot fi aleși în structurile de conducere și de control ale S.R.A.F.A. si pot fi desemnați să conducă filialele sau sucursale teritoriale ale S.R.A.F.A.
  5. Beneficieze de baza de documentare a S.R.A.F.A.;
  6. Să publice în publicațiile asociației lucrări științifice din domeniul Apiterapiei, Fitoterapiei, Aromaterapiei sau domeniilor lor conexe, rod al experienței și cercetării personale sau al colectivelor în care lucrează.
  7. Să facă propuneri pentru programele S.R.A.F.A. și orice alte propuneri care ar putea fi utile desfășurării activității S.R.A.F.A.

Art. 16. Membrii S.R.A.F.A. au obligația să:

  1. Respecte prevederile prezentului statut precum și documentele interioare care reglementează activitatea S.R.A.F.A.;
  2. Activeze pentru îndeplinirea scopului și obiectivelor S.R.A.F.A. ;
  3. Participe la acțiunile inițiate și organizate de S.R.A.F.A. ;
  4. Să ducă la îndeplinire misiunile încredințate în calitate de membru al organelor de conducere, de control sau al comisiilor de specialitate ale S.R.A.F.A.;
  5. Să plătească cotizația anuală stabilită de Adunarea Generala, până la cel târziu 31 martie al anului în curs.

Art. 17

17.1. Calitatea de membru al S.R.A.F.A. se poate pierde astfel:

  1. a) Prin renunțare voluntară efectuată prin depunerea unei cereri în acest sens adresată Consiliului Director;
  2. b) Prin excludere hotărâtă de Consiliul Director, pentru următoarele motive:

b.1. pentru nerespectarea statutului și a reglementarilor interne ale S.R.A.F.A.;

b.2. abateri grave de la etica și deontologia medicală, sau alte fapte care sunt incompatibile cu calitatea de medic, farmacist, biochimist, biolog, apicultor etc.;

b.3. neplata cotizației timp de 1 an;

  1. c) Prin deces.

17.2. În toate cazurile prevăzute la art. 17.1. pct. a și b, Consiliul Director are obligația comunicării deciziei privitoare la pierderea calității de membru persoanei în cauză, și prezentării situației reactualizate membrilor Adunării Generale, în prima sa reuniune.

17.3. Împotriva deciziei de excludere adoptată de Consiliul Director, persoana în cauză poate adresa Adunării Generale o contestație ce va fi pusă în dezbatere și soluționată cu ocazia primei reuniuni.

17.4. Împotriva hotărârii adoptată de Adunarea Generală în soluționarea contestației prevăzută la pct. 17.3., persoana în cauză se poate adresa potrivit legii, instanței judecătorești competente.

 

Capitolul V. Organele de conducere a S.R.A.F.A., modul de funcționare și competențele acestora

Art. 18. Adunarea Generală

18.1. Adunarea Generală a S.R.A.F.A. este organul suprem de conducere și până când numărul membrilor titulari nu depășește 100 de persoane, este formată din totalitatea acestora.

18.2. Dacă numărul membrilor titulari prevăzut la pct. 18.1. este depășit, în prima reuniune a Adunării Generale ce va avea loc se vor stabili pentru viitor criteriile și norma de reprezentare.

Art. 19. Convocarea Adunării Generale

19.1. Adunarea Generală este convocată de președinte pe baza deciziei Consiliului Director, odată pe an potrivit legii în reuniuni ordinare și ori de câte ori este nevoie, în reuniuni extraordinare.

19.2. Convocarea Adunării generale se face cu 30 de zile înaintea datei fixate, printr-o comunicare ce va cuprinde ora și ordinea de zi precum și, după caz, locul desfășurării, urmând a fi comunicată tuturor membrilor prin website-ul S.R.A.F.A.


Art. 20. Majoritatea de prezență și vot pentru Adunarea Generală ordinară

20.1. Reuniunea se întrunește și deliberează valabil în prezența oricărui număr de membri, şi adopta hotărâri cu majoritatea simplă a celor prezenți sau reprezentați.

20.2. Participarea la Adunarea generală poate avea loc și prin mijloace electronice de comunicare directă la distanță (internet, videoconferință, videotelefonie, webinar, s.a), iar hotărârile Adunării generale pot fi semnate de asociați inclusiv cu semnătură electronică extinsă.

20.3. Membrii S.R.A.F.A. pot fi reprezentați în Adunarea generală numai prin alți membri care fac parte din aceeași categorie cu cel care a dat mandat scris de reprezentare.

20.4. Membrii care nu pot fi prezenți la Adunarea Generala, în mod direct, pot vota la distanța, prin Internet; S.R.A.F.A. poate organiza vot electronic.

20.5. Votul secret este obligatoriu pentru alegerea membrilor organelor de conducere și control, precum și a comisiilor de specialitate, precum și pentru revocarea acestora și descărcarea de gestiune.


Art. 21. Competențele Adunării generale ordinare

Adunarea generală ordinară are următoarele competențe:

  1. Stabilește numărul, alege și revocă membrii celorlalte organe de conducere și control, respectiv Consiliul Director, Comisia de cenzori, Președintele și Vicepreședinții precum și competențele acestora;
  2. Aprobă situațiile financiare ale anului financiar încheiat, precum și raportul de activitate al Consiliului Director, al Comisiei de cenzori și al comisiilor de specialitate;
  3. Descarcă de gestiune membrii Consiliului Director;
  4. Aprobă bugetul de venituri și cheltuieli pentru anul financiar în curs;
  5. Aprobă programul de activitate pentru anul în curs, pe baza propunerii Consiliului Director;
  6. Aprobă pe baza propunerii Consiliului Director, organigrama S.R.A.F.A.;
  7. Aprobă valoarea anuală a cotizației;
  8. Aprobă înființarea de filiale teritoriale și condițiile înregistrării acestora potrivit legii, stabilind până la înființare și condițiile de susținere financiară a formalităților de înregistrare;
  9. Aprobă înființarea de sucursale și condițiile de funcționare a acestora;
  10. Aprobă înființarea, domeniul de activitate, numărul membrilor si modul de lucru al comisiilor de specialitate, pe baza propunerii Consiliului Director;
  11. Alege membrii comisiilor de specialitate, pe baza propunerii celor prezenți la reuniune;
  12. Aprobă modificarea statutului S.R.A.F.A.;
  13. Pune în discuție contestațiile formulate în cazul excluderii unor membri și discută primirea membrilor dacă o decizie în acest sens nu a putut fi adoptată în Consiliul Director;
  14. Are orice alte competențe prevăzute de lege și discută orice alte probleme de interes care figurează pe ordinea de zi cuprinsă în convocare.

Art. 22. Adunarea generală extraordinară

22.1. Adunarea Generală extraordinară se convoacă de Președinte, pe baza deciziei Consiliului Director, la solicitarea scrisă a cel puțin 1/3 din totalul membrilor cotizanți ai S.R.A.F.A., sau la solicitarea scrisă a unei filiale teritoriale daca a fost înființată.

22.2. Convocarea Adunării Generale extraordinare se face potrivit stipulațiilor art. 19.2.

22.3. Adunarea Generală extraordinară se întrunește valabil și adoptă hotărâri la prima și a doua convocare, în condițiile art. 20.

22.4. Membrii S.R.A.F.A. pot fi reprezentați în aceleași condiții cu cele prevăzute la art. 20.3.


Art. 23. Reguli comune privitoare la Adunările generale

23.1. Conducerea reuniunilor este asigurata de președinte, ajutat de un prezidiu format din vice-președinți, președintele comisiei de cenzori și Secretarul General.

23.2. Hotărârile luate de Adunarea Generala, în limitele legii și ale statutului, sunt obligatorii și pentru membrii care nu au luat parte la Adunarea generala sau care au votat împotrivă.

23.3. Hotărârile Adunării generale, contrare legii sau dispozițiilor cuprinse în statut, pot fi atacate în justiție de către oricare dintre membrii asociați care nu au luat parte la Adunarea generală sau care au votat împotrivă și au cerut să se insereze aceasta în procesul-verbal de ședință, în termen de 15 zile de la data când au luat cunoștință despre hotărâre sau de la data când a avut loc ședința, după caz.

23.4. Împotriva hotărârilor Adunării generale contrare legii sau statutului, oricare membru al S.R.A.F.A. care nu a participat la reuniune sau a participat, dar a votat împotriva unei hotărâri care a fost însă adoptată, iar poziția sa a fost consemnată în scris, poate cere instanțelor judecătorești competente anularea hotărârii.

23.5. Dezbaterile si hotărârile Adunărilor Generale vor fi consemnate într-un Proces verbal care va fi redactat de secretariatul S.R.A.F.A. și va fi semnat de Președintele Consiliului Director, Președintele Comisiei de Cenzori și Secretarul general.

23.6. Dacă Adunarea Generală aduce modificări Statutului S.R.A.F.A., noul statut va fi înregistrat la instanța judecătorească competentă, potrivit legii.


Art. 24. Consiliul Director

24.1. Consiliul Director este ales și revocat de Adunarea generală ordinară, este format dintr-un număr impar de membri stabilit la numire, este ales din rândul membrilor titulari ai S.R.A.F.A. pentru mandate de câte 4 ani și este condus de Președinte.

24.2. Consiliul Director asigură punerea în executare a hotărârilor Adunării generale. El poate fi alcătuit și din persoane din afara asociației, în limita a cel mult o treime din componența sa.

24.3. Regulile generale privind organizarea și funcționarea Consiliului Director se stabilesc prin acest Statut. Consiliul Director își poate elabora un regulament intern de funcționare. Ședințele Consiliului Director pot avea loc și prin mijloace electronice de comunicare directă la distanță, iar deciziile Consiliului Director pot fi semnate de membri inclusiv cu semnătură electronică extinsă.

24.4. Consiliul Director asigură conducerea S.R.A.F.A. între reuniunile Adunărilor generale ordinare și are următoarele competențe:

  1. aduce la îndeplinire hotărârile Adunărilor generale;
  2. după numire își adoptă cu 51% din numărul membrilor, propriul regulament de funcționare;
  3. decide cu privire la modificarea sediului social și a sediilor sucursalelor și filialelor până la înființarea acestora;
  4. întocmește raportul anual de activitate și asigură întocmirea situațiilor financiare;
  5. pregătește bugetul anual de venituri și cheltuieli precum și programul de activitate;
  6. aprobă cererile de adeziune înregistrate;
  7. asigură colectarea cotizațiilor și a taxelor de înscriere;
  8. stabilește data și ordinea de zi a Adunărilor generale;
  9. stabilește domeniile de responsabilitate ale vicepreședinților;
  10. propune Adunării generale înființarea de filiale/sucursale/comisii de specialitate;
  11. colaborează cu Comisia de Cenzori și cu Secretariatul general;
  12. asigură gestiunea fondurilor S.R.A.F.A.;
  13. asigură editarea publicațiilor S.R.A.F.A.;
  14. aprobă programul manifestărilor științifice ale S.R.A.F.A.;
  15. aprobă afilierea la organizații similare din țară sau din străinătate;
  16. asigură coordonarea și susținerea activității Președintelui, Vicepreședinților și Secretariatului General;
  17. are orice alte competențe rezultate din lege sau delegate de Adunarea generală a S.R.A.F.A.

24.5. Deciziile Consiliului Director, contrare legii sau statutului asociației pot fi atacate în justiție, în condițiile prevăzute de lege.


Art. 25. Președintele S.R.A.F.A.

25.1. Președintele S.R.A.F.A. este ales și revocat de Adunarea Generală ordinară, din rândul membrilor titulari sau onorifici, pentru mandate de 4 ani. Atunci când este indisponibil, poate fi reprezentat de către unul dintre vicepreședinți.

25.2. Președintele S.R.A.F.A. are următoarele competențe:

  1. reprezintă S.R.A.F.A. în relațiile cu terții;
  2. convoacă Adunarea generală în condițiile prezentului statut;
  3. conduce lucrările Adunărilor generale;
  4. are drept de semnătură în conturile deschise la bănci pe numele S.R.A.F.A.;
  5. da mandat de reprezentare unor membrii sau a unor terți pentru a reprezenta S.R.A.F.A. atunci când consideră necesar;
  6. are orice alte atribuții și competențe cuprinse în prezentul statut, stabilite de Adunarea Generală ori Consiliul Director sau prevăzute de lege.

25.2. Va fi desemnat un Președinte onorific S.R.A.F.A., cu rol de reprezentare la solicitarea Președintelui.


Art. 26.Vicepreşedinţii

26.1. Adunarea generală poate alege unul sau mai mulți vicepreședinți din rândul membrilor titulari sau onorifici, pentru același mandat cu al președintelui.

26.2. Domeniile de responsabilitate ale fiecărui vicepreședinte sunt stabilite de Consiliul Director, în prima sa ședință după numire.

26.3. Vicepreședinții au următoarele atribuții:

  1. reprezintă S.R.A.F.A. în lipsa Președintelui, potrivit domeniului alocat fiecăruia de către Consiliul Director;
  2. coordonează după înființarea acestora, Comisiile de specialitate în domeniul propriu de coordonare;
  3. au orice alte atribuții de coordonare si reprezentare delegate de Președinte sau stabilite de Adunarea Generală.


Art. 27. Controlul gestiunii S.R.A.F.A.

27.1. După înființare, controlul gestiunii fondurilor S.R.A.F.A. este asigurat de un Cenzor.

27.2 Alegerea unei comisii de cenzori formată din minim trei membri din care doi sunt membri titulari ai S.R.A.F.A. iar unul trebuie să fie expert contabil sau contabil autorizat, este obligatorie dacă numărul membrilor S.R.A.F.A. înregistrați până la o Adunare Generală, depășește 100.

27.3. Comisia de cenzori este alcătuită dintr-un număr impar de membri. Membrii Consiliului Director nu pot fi cenzori.

27.4. Când se înființează, Comisia de cenzori este aleasă și revocată de Adunarea generală ordinară, pentru mandate de câte 3 ani, și este condusă de un Președinte.

27.5. Regulile generale de organizare și funcționare a Comisiei de cenzori se aprobă de Adunarea generală.

27.6. Cenzorul/Comisia de Cenzori, dacă este aleasă, are următoarele competențe:

  1. desemnează din rândul membrilor săi Președintele Comisiei de cenzori când a fost aleasă o comisie de cenzori;
  2. verifică modul în care este administrat și gestionat patrimoniul S.R.A.F.A.;
  3. întocmește rapoarte de verificare periodice și le prezintă Consiliului Director;
  4. întocmește raportul anual asupra conturilor S.R.A.F.A. și îl prezintă Adunării Generale ordinare;
  5. poate fi invitat și poate participa la ședințele Consiliului Director, dar nu are drept de vot;
  6. după numire își adoptă propriul regulament de organizare și funcționare, pe care îl comunică Consiliului Director (când controlul este asigurat de o Comisie de cenzori);
  7. îndeplinește orice alte atribuții prevăzute în Statut sau stabilite de Adunarea Generală.

27.7. Asociațiile au obligația de a păstra cel puțin 5 ani registrele tranzacțiilor efectuate.


Art. 28. Secretariatul General

28.1. Între reuniunile Consiliului Director, activitatea curentă a S.R.A.F.A. poate fi coordonată de un Secretariat General, care desfășoară activitate permanentă, ce poate fi remunerată sau nu, și este format din persoane care pot să nu fie membrii ai S.R.A.F.A.

28.2. Secretariatul general este condus de un Secretar General ce poate fi salariat, ales de către Adunarea Generală.

28.3. Secretarul General are următoarele atribuții:

  1. asigură punerea în executare a hotărârilor Adunării generale si a deciziilor Consiliului Director;
  2. asigură coordonarea operativă, curentă și permanentă a întregii activități a S.R.A.F.A.;
  3. urmărește respectarea și realizarea bugetului de venituri și cheltuieli al asociației aprobat de Adunarea Generală;
  4. organizează reuniunile Adunării Generale și ale Consiliului Director;
  5. conduce, controlează si îndrumă activitatea personalului angajat;
  6. are orice atribuții stabilite de Consiliul Director în fișa postului.

 

Capitolul VI. Filiale, Sucursale, Reprezentanțe, Centre

Art.29. În condițiile legii, Asociația poate să înființeze entități cu personalitate juridică, respectiv filiale, precum și reprezentanțe și centre, în țară și în străinătate, fără personalitate juridică.

Filialele se înființează pentru a realiza activități în domeniile ce servesc scopurilor prevăzute în art.6 din prezentul Statut.

29.1. Asociația își poate constitui filiale, ca structuri teritoriale, cu un număr minim de 2 membri, organe de conducere proprii și un patrimoniu distinct de cel al Asociației.

29.2. Filialele sunt entități cu personalitate juridică, putând încheia, în nume propriu, acte juridice în condițiile stabilite de Asociație prin Statutul filialei. Ele pot încheia acte juridice de dispoziție, în numele și pe seama asociației, numai pe baza hotărârii prealabile a Consiliului Director al Asociației.

Art.30. Înființarea filialelor se face prin hotărârea Adunării Generale, la propunerea Consiliului Director și prin întocmirea statutului lor în condițiile legii și al prezentului statut.

Art.31. În hotărârea de înființare a filialelor precum și în Statutul aprobat, Consiliul Director va delibera asupra elementelor constitutive pentru ca filiala să ia naștere în mod valabil, cu respectarea legii și a prezentului Statut, respectiv: denumire, sediu, scop, activități, patrimoniu și surse de constituire, organizare, conducere și mod de funcționare, dizolvare și domeniile în care se impune acordul Consiliului Director al Asociației, precum și condițiile de modificare a Statutului filialelor.

Art.32. Consiliul Director al filialelor este format dintr-un număr de 3 persoane, alese dintre persoane devotate scopului S.R.A.F.A., numite de către Președintele asociației și mandatat de Consiliul Director al asociației.

32.1. În vederea înscrierii Filialei, reprezentantul asociației depune la judecătoria în a cărei circumscripție urmează să își aibă sediul filiala cererea de înscriere, împreună cu hotărârea de constituire a filialei, statutul, actul constitutiv, actele doveditoare ale sediului și patrimoniului inițial ale acesteia, precum și copii certificate pentru conformitate cu originalul ale actelor doveditoare ale identității membrilor Filialei.

Art.33. Consiliul Director al asociației veghează la coordonarea activității filialelor, pentru ca activitatea acestora să se armonizeze cu scopul Asociației precum și cu activitatea celorlalte filiale, evitându-se suprapunerile de interese și subiecte pentru ca filiala să contribuie la menținerea și creșterea prestigiului Asociației.

Art.34. S.R.A.F.A. se poate asocia și afilia cu/la alte persoane juridice de drept public sau privat, din țară sau din străinătate, dacă aceasta contribuie la realizarea obiectivelor sale.

 

Capitolul VII. Dizolvarea și lichidarea Asociației

Art.35. Următoarele situații vor conduce la dizolvarea Asociației:

  1. de drept;
  2. prin hotărârea Adunării Generale a asociaților luată prin votul unanim al membrilor;
  3. hotărâre judecătorească;
  4. în orice alte situații prevăzute de lege.

Art.36. Asociația se dizolvă de drept prin:

  1. realizarea sau imposibilitatea realizării scopului pentru care a fost constituită, dacă în termen de 3 luni de la constatarea acestui fapt nu se produce schimbarea scopului;
  2. imposibilitatea constituirii Adunării Generale sau a constituirii Consiliului Director în conformitate cu statutul asociației, dacă această situație durează mai mult de un an de la data la care, potrivit statutului, Adunarea Generală sau, după caz, Consiliul Director trebuia constituit;
  3. reducerea numărului de membri sub limita fixată de lege, dacă acesta nu a fost complinit timp de 3 luni.

Art.37. Asociația se dizolvă prin hotărâre judecătorească, la cererea oricărei persoane interesate:

  1. când scopul sau activitatea asociației a devenit ilicită sau contrară ordinii publice;
  2. când realizarea scopului e urmărită prin mijloace ilicite sau contrare ordinii publice;
  3. când Asociația urmărește un alt scop decât cel pentru care s-a constituit;
  4. când Asociația a devenit insolvabilă;
  5. când Asociația desfășoară activități pentru care, potrivit legii, sunt necesare autorizații administrative prealabile, autorizații pe care nu le deține.

Art.38. În caz de dizolvare, Asociația va fi lichidată, cu excepția situației în care dizolvarea este efectul fuziunii sau al divizării totale a asociației sau în alte cazuri prevăzute de lege în care dizolvarea nu atrage după ea lichidarea.

Art.39. Lichidarea asociației va fi făcută corespunzător prevederilor legale aplicabile în materie la momentul lichidării.

Art.40. Destinația bunurilor în cazul dizolvării asociației va fi stabilită de fondatorii asociației, în conformitate cu dispozițiile legale în vigoare.

Art.41. Aceste bunuri pot fi transmise către persoane juridice de drept privat sau de drept public cu scop identic sau asemănător.

Art.42. Data transmiterii bunurilor este cea a întocmirii procesului-verbal de predare-primire, dacă prin acesta nu s-a stabilit o dată ulterioară.

 

Capitolul VIII. Litigii. Dreptul aplicabil

Art.43. Membrii sunt de acord ca eventualele litigii născute în cursul derulării activității asociației să fie soluționate pe cale amiabilă.

Art.44. Litigiile ce nu sunt soluționate pe cale amiabilă, se supun spre rezolvare instanței de judecată competente.

 

Capitolul IX. Clauze finale

Art.45. Prevederile prezentului statut se completează cu dispozițiile legale în materia asociațiilor de drept privat precum și cu cele privitoare la exercitarea profesiei de către membrii titulari și membrii asociați.

Art.46.  Prezentul statut actualizat a fost aprobat, redactat si semnat in 6 (șase) exemplare originale, astăzi, 20.01.2022.